Afdeling Tisvilde/Vejby er normeret til 58 elever, fordelt på 7 klasser fordelt på indskoling, mellemtrin eller udskoling.
Afdeling Tisvilde er placeret på Sankt Helene Skole, Tisvilde Bygade 37, 3220 Tisvilde og rummer to klasser for indskolingen og en klasse for mellemtrinnet.
Afdeling Vejby er placeret på Sankt Helene Skole, Femgårdsvej 6, 3210 Vejby og rummer en klasse for mellemtrinnet og to klasser for udskolingen.
Målgruppe
Hos afdeling Tisvilde/Vejby er målgruppen normalt eller højt begavede elever som udviser socialkognitive udfordringer, herunder udfordringer indenfor kommunikation, social interaktion og adfærd, i en sådan grad at de ikke profiterer af et traditionelt skoletilbud. Vanskelighederne kan f.eks. komme til udtryk ved:
- eksekutive udfordringer
- sensoriske udfordringer
- socialkognitive vanskeligheder
- kommunikative vanskeligheder
- fagligt lavt selvværd
- rigiditet og repetitiv adfærd
Målgruppen har behov for et mindre, overskueligt og forudsigeligt pædagogisk miljø, for at kunne lære og udvikle sig både fagligt og socialt.
Formål
Hos afdeling Tisvilde/Vejby arbejdes der for at understøtte:
- elevernes evne til at forstå, samt navigere i sociale interaktioner og relationer
- eleverne i udvikling af verbal og nonverbal kommunikation
- eleverne i at kunne udtrykke og håndtere følelser konstruktivt, som styrker forholdet til andre mennesker
- at eleverne udvikler personligt tilpassede strategier, der hjælper eleverne med at føle sig mere trygge og mindre overvældet af krav
- eleverne til at udvikle gode strategier til at planlægge, organisere, træffe beslutninger og regulere deres adfærd
Pædagogisk og didaktisk tilgang og metode
På Horisonten afdeling Tisvilde/Vejby er vi optaget af at fremhæve elevernes ressourcer, løsninger og positive mål, frem for at fokusere på problemer og begrænsninger i elevernes liv.
På Tisvilde/Vejby afdelingen er vi inspirerede af den strukturerede visualiserede tilgang, hvor vi fokuserer på at skabe en tydelig struktur, genkendelighed og forudsigelighed i elevernes skoleliv.
Eleverne undervises i mindre klasser med fast personale. Det betyder, at det er de samme medarbejdere, der underviser eleverne og står for det socialpædagogiske arbejde, med at understøtte elevernes sociale og personlige udvikling. Således får eleverne og medarbejderne tætte og udviklende relationer som fremmer indlæringen og udviklingen hos eleverne.
På afdeling Tisvilde/Vejby kan der være mulighed for brobygning, hvor eleverne deltager i enkelte fag på Sankt Helene Skole.
På Horisonten afdeling Tisvilde/Vejby er læringsmiljøet kendetegnet ved:
- mindre undervisningsfællesskaber
- visuel struktur og støttesystemer
- individuelle tilpasninger
- et trygt og roligt læringsmiljø med en høj grad af struktur, faste rutiner, forudsigelighed og genkendelighed, herunder visuel understøttelse
- sensoriske hensyn og mulighed for afskærmning
- individuelt tilrettelagte pauser
- tæt støtte og guidning i fagligt arbejde med individuelt tilrettelagt støtte, hvor krav og forventninger afstemmes i forhold til niveau og dagsform
- medarbejdere som arbejder mentaliserende, tilknytningsbaseret og relationskompetent
Det socialpædagogiske arbejde har blandt andet fokus på:
- træning af mentaliseringsevne
- opbygning af mestringsstrategier
- generel forberedelse til et liv efter Horisonten
- følelseshåndtering og -regulering
- at understøtte eleverne i at indgå i sociale fællesskaber
- at give vores elever kontinuerlig positiv feedback og forstørre og bevidne det, der lykkes
- social træning og udvikling, hvor gode strategier ift. det sociale samspil med jævnaldrende understøttes, herunder at afkode de sociale spilleregler, at forstå egne og andres indre tilstande, at udtrykke sig relevant i konfliktsituationer, at få øje på alternative handlemuligheder
- low arousal og stressreducerende tilgang
- at hver elev har en fast kontaktpersonale
Åbningstid
Afdeling Tisvilde/Vejby er åben fra kl. 7.40 og undervisningen starter kl. 8.10.
Om eftermiddagen kan eleverne benytte den almene fritidsordning på Sankt Helene Skole, hvor der er tilført ekstra ressourcer.
Eleverne i 6-10 klasse kan tilmeldes Gribskovs Ungdomsskole i et særligt tilrettelagt klubtilbud med specialpædagogiske ressourcer og kompetencer.
Afdelingen holder åbent i ferier svarende til kommunens almindelige åbningstider i den almene fritidsordning. Der er således også lukkedage- og uger jf. kommunes folkeskoler.